החיים הם ניסוי וטעיה - הדרך אל האושר
לילה טוב! חזרתי עכשיו ממפגש נוסף של ה"אקדמיה להורים" בסניף הרצליה עם המנחה המדהים והאהוב שלנו קובי חליפה.
היום אירחנו את שרית רביבו ושלמה רושצקי שבאו בהתנדבות כעזרה לעמותה!
שרית סיפרה לנו את סיפורה האישי כדי להראות לנו כמה ה"אקדמיה להורים" עזרה לה והצילה את יחסיה עם ביתה!
ואז עברנו לשיעור שהנושא שלו היה: " למה בעיות שיש לילדינו בלימודים זה המצאות לא נכונות, הטעות שעושים בנושא הלימוד, והפתרון ביכולת הלמידה של ילדינו"!
נשאלנו, מדוע הילדים לא מצליחים בלימודים ולא אוהבים את ביה"ס? התשובות שהתקבלו ע"י ההורים היו: לא מייצרים אצלם עניין, מכריחים אותם, תסכול של חוסר הצלחה וכשלונות רבים, לא אוהבים את המורה, המורה לא מעביר את השיעור בצורה מעניינת... ועוד!
ואז קובי הבהיר לנו ש: הפרדה בין הכזב לאמת מביאה להבנות! קיימים המון נתונים כוזבים/שיקריים שבפועל הם לא אמיתיים כמו: אם תצא עם שיער רטוב החוצה... תהיה חולה, או אם לא תהיה לך בגרות... לא תצליח בחיים! כלומר, יש המון נתונים כוזבים... וחלק גדול מהנתונים הכוזבים האלה באים בגלל אי ידיעת העובדות!
הבעיה היא ש: הנתונים הכוזבים האלה חוסמים את כניסת הדברים האמיתיים והנכונים! לכן, צריך להתבונן ולראות אם זה אמת או נתון כוזב! כאשר "נעיף" ונסלק את הנתונים הכוזבים... יהיה מקום לאמת להיכנס... ואז נראה ונבין מהן הסיבות האמיתיות לחוסר ההצלחה בלימודים של ילדינו!
כמעט 100% של ילדים חולים קורים בגלל ריב גדול ורציני של הוריהם... ולא בגלל שיער רטוב! כמעט ב- 100% שיש לילדים קושי ללמוד זה לא בגלל בעיה כימית... אלא רגשית!
גילינו והבנו כבר ש: אין בעצם בעיית "קשב וריכוז"... אלא בעיה בהוראה! כשהמורה מעביר את החומר הלימודי בצורה מעניינת... הילד אוהב את המקצוע ולומד!
איינשטין אמר ש: אי שפיות = לעשות כל הזמן אותו דבר... ולצפות לתוצאות אחרות! אנחנו חוזרים על אותה פעולה פעם אחר פעם... ולא קורה כלום... אין שינוי בתוצאה! לכן עלינו ללמוד, לשמור ולשמר את מה שעובד לנו... אבל, את מה שלא עובד לנו אנו צריכים לשנות! אם הבעיה לא נפתרת, אז כנראה שאנחנו לא מטפלים בבעיה האמיתית או שהכלים שלנו לא נכונים!
מה שבטוח הוא, שאם נמשיך לפעול באותה צורה ... זה לא יעזור והבעיה לא תיפתר! אבל, כאשר אנו מזהים את הבעיה האמיתית... הבעיה נפתרת מיד!
כלומר: אם אנחנו לא מצליחים לפתור בעיה מסוימת אצל ילדינו... זה סימן שאנו לא מטפלים בבעיה בצורה הנכונה!
למשל: אם אנו מגיעים לעימותים עם ילדינו כשהם עייפים או רעבים... הבעיה לא תיפתר אלא תחזור על עצמה! לכן, קודם כל עלינו לדאוג להם לאוכל ומנוחה... ורק אז מטפלים בבעיה! רק אז מדברים... ורק אז יש אפשרות לתקשורת נורמלית!
גם לתת עונש קולקטיבי לכל הכיתה זה לא הפתרון הנכון והראוי... אלא המורה צריך לקחת את התלמיד ה"בעייתי" לצד ולברר איתו מה גרם להתנהגותו!
אמת זה רק מה שנכון לנו ונראה לנו אמיתי! אם לאחר שבחנו... ובדקנו... והבנו... ועדיין זה לא נראה לנו אמיתי - אז לא לקבל ולהסכים לזה! שוב, כי אמת זה רק מה שנכון לנו ונראה לנו אמיתי! אסור לנו לקבל, להסכים ולהאמין למישהו אחר... שאומר לנו לעשות משהו... רק בגלל שהוא בעל סמכות!
החיים הם ניסוי וטעיה! אם הילד טעה... עלינו לנסות לראות מה גרם לו לטעות, ומה הוא יכול ללמוד מזה! השיטה של "נזיפה" כאשר נעשתה טעות... הורסת לילד את הרצון להישאר קרוב לאותו תחום מסוים - (ובעניין ביה"ס, גורמת לילד לא לרצות את ביה"ס והלימודים בו)!
כאשר התלמיד עושה שגיאה... המורה צריך לברר עם התלמיד למה נעשתה השגיאה... ואז לנסות למצוא ביחד פתרון!
אנו צריכים להבין ש: כשלאדם מותר לטעות... הוא מעיז ומנסה! ואם נעשתה שגיאה... אז הוא צריך ללמוד ממנה למה היא נעשתה... ומה הוא לומד ממנה!
הדרכים לעזור ולסייע לתלמיד לטפל בדברים שהוא עשה הן: לאפשר לו לטעות, לא לנזוף בו, לנסות לברר ולגלות למה נעשתה הטעות, ולנסות למצוא פתרון ביחד!
בנוסף, אנו יכולים... ומומלץ... לתת להם מידע שיעזור להם!
בקיצור... כרגיל, היה שיעור מדהים ומעניין, עם קבוצה מקסימה של הורים אכפתיים, ומנחה אלוף! וכל זאת באווירה כיפית ומשפחתית... והרבה צחוקים!
אני אמשיך "לנדנד" לכולם: בואו בהמוניכם... כי זה בעצם בשבילכם!
טלי רודניצקי